Lucrarea „Scoala si comunitatea locala – Parteneriat pentru educatie“ abordeaza o problema de mare interes pentru domeniul stiintelor educatiei in contextul schimbarilor accentuate din societatea contemporana. Aceasta readuce in campul stiintelor educatiei, intr-o maniera sistematica si complexa, problematica relatiei dintre scoala si comunitate. Ea se adreseaza tuturor celor interesati de educatie: cadre didactice, parinti, reprezentanti ai autoritatilor locale, ai unitatilor sanitare, ai agentilor economici, ai organizatiilor neguvernamentale etc.
Lucrarea este structurata in patru parti, fiecare constituind un capitol distinct al acesteia.
Prima parte a lucrarii – “Scoala si contextul social” isi propune o clarificare a rolurilor sociale ale scolii, o plasare a acesteia in contextul comunitar in care functioneaza, delimitaterea conceptelor utilizate in problematica abordata;
In cea de-a doua parte – „Scoala si partenerii sai” este abordat, intr-o maniera descriptiva si interpretativa, parteneriatul dintre scoala si principalii agenti comunitari identificati: parinti, autoritati locale, politie, biserica, unitati sanitare, agenti economici, organizatii neguvernamentale;
Partea a treia a lucrarii – „Educatia si extensia campului educational” face o analiza a modului in care cele trei forme principale ale educatiei: formala, nonformala si informala se intrepatrund si creaza spatiul necesar manifestarii parteneriatului educational;
In partea a patra – „Scoala si dezvoltarea locala” sunt analizate aspectele care fac posibila dezvoltarea locala a scolii, descentralizarea ca premisa a parteneriatului, factorii dezvoltarii comunitare, modele de dezvoltare comunitara.
Premisele de la care se pleaca sunt multiple.
Asistam astazi la dezvoltarea unui adevarat curent de idei si actiune, centrat pe comunitate si dezvoltarea acesteia. Abordarea aspectelor legate de scoala si comunitate isi gaseste legitimitatea in tendintele actuale ale extinderii campului educational de la organizatia scolara catre alti agenti educationali.
Scoala este, pe de o parte, o institutie care ofera un serviciu social, fiind direct influentata de ceea ce se intampla in mediul social, transmite cunostinte, dezvolta abilitati, norme, valori recunoscute si acceptate social; pe de alta parte, are o logica interna de dezvoltare, reproduce propriile norme si valori, are propriul sistem de organizare. Identificarea punctelor comune in valorile transmise de catre scoala si agenti comunitari, a unor puncte de dezvoltare comune in vederea cresterii gradului de educatie al actorilor comunitatii (elevi, parinti, diverse categorii sociale etc.) este esentiala astazi.
Scoala este una dintre institutiile centrale ale comunitatii, are roluri specifice dar nu poate functiona si nu se poate dezvolta fara a tine cont de specificul comunitatii in care functioneaza, alcatuita, la randul sau, din mai multi factori cu rol educativ: familie, autoritati, organizatii guvernamentale si neguvernamentale, agenti economici, biserica, institutii de cultura, institutii sanitare etc. care au, la randul lor, o oferta educationala explicita si/sau implicita. Organizatiile scolare sunt, astfel, supuse presiunii unui complex de factori: a grupurilor ideologice care activeaza la nivel local, a sistemelor politice, a conditiilor economice si a diverselor tendinte manifestate in societate.
Pornind de la aceste considerente, in contextul social actual trebuie redefinit rolul scolii in contextul comunitar in care functioneaza. Poate contribui scoala la intarirea liantului comunitar? Cine sunt agentii comunitari care participa alaturi de scoala la formarea tinerei generatii si care este rolul lor? Sunt intrebari la care lucrarea „Scoala si comunitatea locala – parteneriat pentru educatie” incearca sa formuleze raspunsuri. Consideram ca: valorificarea resurselor comunitare locale de catre scoala, abordarea unui parteneriat comunitar prin promovarea unui management participativ, constientizarea si valorificarea rolului fiecarui agent comunitar in educatie sunt cai care conduc nu numai la dezvoltarea institutiei scolare, ci si a comunitatii locale.
Lucrarea doamnei profesoare Staiculescu Camelia readuce in campul stiintelor educatiei, intr-o maniera sistematica, problematica complexa a relatiei dintre scoala si comunitate. De la cercetarile realizate de Dimitrie Gusti si scoala sa, conceptul de comunitate nu a mai fost actualizat in mod aprofundat din perspectiva semnificatiei si a valorii sale educationale. Aceasta carte aduce in campul dezbaterii numeroase aspecte ale relatiei dintre scoala si comunitate, incercand nu doar surprinderea situatiei de fapt, ci propunand si solutii pentru construirea unui camp comunitar in care scoala sa aiba un rol prioritar. Sunt analizate, astfel, relatiile scolii cu diferite componente ale comunitatii locale: familia, autoritatile locale, politia, unitatile sanitare, biserica, agentii economici, organizatiile nonguvernamentale, subliniind potentialul educational specific al fiecarei componente.
Autoarea pune in evidenta aspecte care obstaculeaza realizarea unei astfel de camp comunitar coerent cu o dimensiune educationala autentica. Desi parteneriatul presupune cooperare permanenta, de multe ori – subliniaza autoarea – relatia scolii cu partenerii comunitari nu este una de cooperare, ci de functionare impreuna pe programe sau proiecte cu o durata limitata si din necesitati si obligatii institutionale. O logica parteneriala lipsita de o unitate organica. In lucrare, autoarea incearca sa ofere raspunsuri la probleme si intrebari referitoare la modalitati specifice prin care scoala sa fie parte dintr-o comunitate locala autentica, al carui potential educational sa fie pus in valoare.
Avem in fata, deci, o lucrare valoroasa nu doar prin actualitatea temei abordate, dar si prin bogatia de idei si solutii imaginate pentru a avansa spre o comunitate educationala autentica. O carte care intereseaza deopotriva pe toreticienii si practicienii din domeniu, o carte pe care o recomand cu caldura nu doar specialistilor, ci tuturor celor interesati de destinele scolii si ale educatiei.
Prof. univ. dr. Emil Paun