Proiectul de cercetare cu denumirea generica Filosofie si Economie a inceput in anul 2015, printr-o fructuoasa colaborare intre membrii Departamentului de Filosofie si Stiinte Socioumane din Academia de Studii Economice – organizati, din 2015, si in formula unui Centru de Cercetari – si cercetatori ai Institutului de Filosofie si Psihologie „Constantin Radulescu-Motru” al Academiei Romane, condus de Acad. Alexandru Surdu. Acest proiect, pana in prezent, s-a concretizat prin trei volume deja publicate in Editura ASE, avand ca subtitlu Teme si realitati contemporane, respectiv, Etica si rationalitate economica, respectiv Sensuri ale utilitatii in stiintele socioumane.
Acest al patrulea tom, Filosofie si Economie. Temeiuri axiologice ale comportamentului economic, coordonat de Loredana Cornelia Bosca si Lucia Ovidia Vreja, reuneste texte care pun accentul pe imperativele valorico-normative care structureaza praxis-ul economic in lumea contemporana. Aceste studii constituie incercari de a ilustra modalitatile prin care, dincolo de dimensiunea etica si meta-etica, reflectia de tip filosofic ofera deschiderile necesare pentru abordarea comportamentului economic din perspectiva valorilor fiintei umane in integralitatea sa.
Fondul interogativ tacit al acestor texte indeamna la reconsiderarea structurilor conceptuale cu generalitate filosofica, pentru a intemeia strategii si discursuri axiologice prin care fiinta umana isi gestioneaza efectiv comportamentul economic in toate dimensiunile sale.
In acest sens, volumul propune o incursiune, din perspectiva transdisciplinara si pluridisciplinara, in problematica extrem de sensibila a raportului dintre valoarea economica (care se refera la materialitate, cantitate, raritate etc.) si valorile propriu-zis calitative, prescriptive, nemateriale, dar omniprezente, care constituie bagajul abstract tangibil, ideal si metaideal deopotriva, ce sanctioneaza comportamentul uman, in general, si pe cel economic in special. Concluzia majora care se desprinde in urma lecturarii studiilor prezente in volum este ca, dincolo de campul efectiv al activitatilor de productie, repartitie, schimb si consum, comportamentului economic trebuie sa ii fie atribuita sau asociata dimensiunea valorica a afectivitatii, a conventiilor morale, filosofice sau religioase pentru a fi inteles cum se cuvine.