Carte

Scoala si comunitatea locala, parteneriat pentru educatie
Titlu:

Scoala si comunitatea locala, parteneriat pentru educatie

Autori:

Camelia Staiculescu

Anul aparitiei: 2012
ISBN: 978-606-505-478-3

Pret: 15.90 Lei

In stoc: Da

Prezentare

Lucrarea abordeaza o problem de mare interes pentru domeniul stiintelor educatiei in contextul schimbrilor accentuate din societatea contemporan. Aceasta readuce in campul stiintelor educatiei, intr-o maniera sistematic si complexa, problematica relatiei dintre scoala si comunitate. Ea se adreseaza tuturor celor interesati de educatie: cadre didactice, parinti, reprezentanti ai autoritatilor locale, ai unitatilor sanitare, ai agentilor economici, ai organizatiilor neguvernamentale etc.
Lucrarea este structurata in patru parti, fiecare constituind un capitol distinct al acesteia.
Prima parte a lucrarii, intitulata SCOALA SI CONTEXTUL SOCIAL, propune o clarificare a rolurilor sociale ale colii, o plasare a acesteia in contextul comunitar in care funcioneaza, delimitaterea conceptelor utilizate in problematica abordata. In cea de-a doua parte, SCOALA SI PARTENERII SAI, este abordat, intr-o maniera descriptiva si interpretativa, parteneriatul dintre coala si principalii ageni comunitari identificai: parini, autoritai locale, poliie, biserica, unitai sanitare, ageni economici, organizaii neguvernamentale;
Partea a treia a lucrarii, EDUCATIA SI EXTENSIA CAMPULUI EDUCAIONAL, face o analiza a modului in care cele trei forme principale ale educaiei: formala, nonformala si informala, se intrepatrund si creaza spaiul necesar manifestarii parteneriatului educaional. In partea a patra, SCOALA SI DEZVOLTAREA LOCALA, sunt analizate aspectele care fac posibila dezvoltarea locala a scolii, descentralizarea ca premisa a parteneriatului, factorii dezvoltarii comunitare, modele de dezvoltare comunitara.

Asistam astazi la dezvoltarea unui adevarat curent de idei si actiune, centrat pe comunitate si dezvoltarea acesteia. Abordarea aspectelor legate de scoala si comunitate isi gaseste legitimitatea in tendintele actuale ale extinderii campului educational de la organizatia scolara catre alti agenti educationali.
Scoala este, pe de o parte, o institutie care ofera un serviciu social, fiind direct influentata de ceea ce se intampla in mediul social, transmite cunostinte, dezvolta abilitati, norme, valori recunoscute si acceptate social; pe de alta parte are o logica interna de dezvoltare, reproduce propriile norme si valori, are propriul sistem de organizare. Identificarea punctelor comune in valorile transmise de catre scoala si agenti comunitari, a unor puncte de dezvoltare comune in vederea cresterii gradului de educatie al actorilor comunitatii (elevi, parinti, diverse categorii sociale etc.) este esentiala astazi.

Scoala este una din institutiile centrale ale comunitatii, are roluri specifice dar nu poate functiona si nu se poate dezvolta fara a tine cont de specificul comunitatii in care functioneaza, alcatuita, la randul sau, din mai multi factori cu rol educativ: familie, autoritati, organizatii guvernamentale si neguvernamentale, agenti economici, biserica, institutii de cultura, institutii sanitare etc. care au, la randul lor, o oferta educationala explicita si/sau implicita. Organizatiile scolare sunt astfel, supuse presiunii unui complex de factori: a grupurilor ideologice care activeaza la nivel local, a sistemelor politice, a conditiilor economice si a diverselor tendinte manifestate in societate.

Autoarea concluzioneaza ca valorificarea resurselor comunitare locale de catre scoala, abordarea unui parteneriat comunitar prin promovarea unui management participativ, constientizarea si valorificarea rolului fiecarui agent comunitar in educatie sunt cai care conduc nu numai la dezvoltarea institutiei scolare, ci si a comunitatii locale.