Carte

Business Ethics. Basic Concepts and Principles. Theory and Cases
Titlu:

Business Ethics. Basic Concepts and Principles. Theory and Cases

Autori:

Dan Craciun

Anul aparitiei: 2012
ISBN: 978-606-505-498-1

Pret: 16.40 Lei

In stoc: Nu

Prezentare

Ultima lucrare publicata de profesorul Dan Craciun la Editura ASE Bucuresti, intitulata Business Ethics: Basic Concepts and Principles, se adreseaza studentilor de la Academia de Studii Economice din Bucuresti care studiaza economia in limba engleza. Lucrarea este un manual, nu un tratat de etica afacerilor. Scopul sau principal este acela de a prezenta pe scurt si clar temele esentiale ale acestei discipline, de asa maniera incat lucrarea sa fie instructiva atat teoretic, cat si practic. Din acest motiv, conceptele si principiile abstracte sunt ilustrate cu studii de caz relevante.
Contrar opiniilor curente, aspectele etice ale activitatilor de afaceri nu pot fi abordate direct, pornindu-se de la premisa ca toata lumea este lamurita asupra notiunilor elementare ale filosofiei morale. Dimpotriva, acestea sunt destul de confuze si controversate.
Primul capitol analizeaza critic o serie de acceptiuni populare ale eticii, reliefand deopotriva conexiunile si diferentele dintre etica si alte componente ale vietii sociale si spirituale, precum credinta religioasa, traditiile si reglementarile legale.
Capitolul al doilea scoate la iveala implicatiile etice intrinseci insusi conceptului de business, majoritatea gravitand in jurul elementului esential al afacerilor, profitul. Teoria si practica demonstreaza ca adoptarea unui comportament etic in afaceri nu dauneaza inevitabil profitului; dimpotriva, pe termen lung, o buna reputatie etica poate fi un decisiv avantaj competitiv.
O tema esentiala priveste relatia dintre moralitate si legalitate in afaceri. Multe confuzii si erori decizionale decurg din opinia destul de raspandita potrivit careia respectarea legislatiei in vigoare echivaleaza cu moralitatea afacerilor. Autorul incearca sa demonteze aceasta idee cu varii argumente, unele prezentate in capitolul al doilea, restul in capitolul al treilea, consacrat normelor si valorilor morale. O atentie speciala este acordata relativismului cultural si etic, ce tinde sa devina perspectiva axiologica dominanta a vremurilor noastre.
Capitolul al patrulea prezinta cele mai influente teorii etice: utilitarismul, etica datoriei de inspiratie kantiana si etica aristotelica a virtutii. Fiecare dintre aceste teorii edifica un cadru conceptual si un model analitic, ce pot fi de folos in sustinerea cu argumente solide a celor mai bune decizii etice in anumite circumstante concrete.
Teoriile etice nu pot raspunde la intrebarea: de ce ar trebui sa urmarim a face afaceri respectand anumite standarde morale? Capitolul al cincilea abordeaza poate cea mai importanta sectiune argumentativa din etica afacerilor, interesul rational sau “egoismul luminat“. Bazandu-se pe concluziile logice la care conduce teoria jocurilor, interesul rational sustine ca standardele etice merita a fi respectate in business, cel putin atata timp cat, pe termen lung, aceasta este strategia castigatoare: “Good ethics is good business”.
Capitolul al saselea abordeaza responsabilitatea corporativa, prezentand argumentele pro si contra ideii ca o organizatie impersonala, o fictiune juridica precum o corporatie poate avea responsabilitati morale. Intre anumite limite, exista suficiente motive pentru a vorbi cu sens despre  responsabilitate corporativa, ce se structureaza pe diferite paliere: economic, legal, moral si filantropic.

Un al doilea volum va aborda cele mai semnificative probleme specifice ale eticii afacerilor, printre care: actionari si manageri; drepturi si obligatii ale angajatilor; afaceri si consumatori; probleme de protectie a mediului natural; etica afacerilor internationale in contextul economiei globale.